학술지 검색

학술지 검색
생활주제에 따른 심리운동 프로그램이 발달지체유아의 동작활동 능력과 사회적 기술향상에 미치는 효과
한독심리운동학회
.
심리운동연구
1~ 21 Page
강혜정
2015
1
1
발달지체유아, 생활주제에 따른 심리운동 프로그램, 동작활동 능력, 사회적 기술 향상
본 연구는 유치원교육과정에서의 생활주제에 따른 심리운동 프로그램을 구성하고 이를 적용하여 발달지체유아의 동작활동 능력과 사회적 기술향상에 어떠한 효과를 미치는지 알아보았다. 연구 대상은 전라북도 내 N시, J시에 선정된 발달지체 유아 20명을 선정하였다. 연구방법은 동작활동 능력의 네가지 하위요소와 사회적 기술향상측정의 세가지 하위요소별로 실시하였다. 프로그램 실행은 매회 30분씩 16주에 걸쳐 32회기를 N시내 단설유치원 체육실에서 실시하였다. 연구결과를 통해 얻은 결론은 첫째, 심리운동 프로그램은 발달지체유아의 동작활동 능력에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 심리운동 프로그램은 발달지체유아에 따른 심리운동 프로그램이 발달지체유아의 동작활동 능력과 사회적 기술이 향상되었음이 검증되었고, 긍정적 영향을 미칠 수 있음이 나타났다.
This study aims to investigate the effects of psychomotor program on the improvement of activities and social skills of children with developmental delay. More specific purposes of this study are as follows; First, this study investigates the specific effects of the improvement of activities based on psychomotor program according to various daily life tasks performed by children with developmental delays. This observational study was conducted with children with developmentally delays attending public and private kindergartens located in N and J cities, Jeollabuk province. A group of 40 children was either in experimental or control group according to chronologicalage (CA), intelligence quotient (K-WPPSI-Ⅲ), adaptive behavior quotient (KISE-SAB), which was calcuated based on children's intelligence quotient, adaptive behavior quotient, and sociality quotient. A pretest-posttest design was used in evaluating the effects of the psychomotor program. The psychomotor program is derived from the theory and practice of psychomotor promotion of children (R. Zimmer, 1993) which is related to active topics included in health and social areas of kindergarten curriculum to improve children's work activities and social skils. For this study, the program was modified based on study interests and features of children with disabilities. This research study applied MOT 4-6(motoriktest fur vier- dis sechsjahrige kinder) to evaluate the physical education and coordination proficiency of the psychomotor program. Inaddition, the Rating System-Teacher Form Elementary Level (SSRS) was sued to evaluate the acquisition of interpersonal skills. The study was conducted over period of 16 weeks from October, 2010 to January 2011 at the gym of the kindergarten in N city. The study consisted of 32 sessions and each session took 30 minutes.
Ⅰ. 서론

Ⅱ. 연구방법 및 절차

Ⅲ. 연구결과

Ⅳ. 논의 및 결론

참고문헌

첨부파일

본문


한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
64
어제
683
최대
1,112
전체
381,537