학술지 검색

학술지 검색
심리운동 프로그램이 발달지체유아의 놀이성에 미치는 영향
한독심리운동학회
.
심리운동연구
29-51 Page
채윤화
2017
3
1
심리운동 프로그램, 놀이성, 주도적 참여, 즐거움의 표현, 자발적 몰입, 인지적 융통성,
본 연구에서는 심리운동 프로그램이 발달지체유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 장애전문 어린이집에 재원 하는 발달지체유아 14명을 대상으로 중재도구인 심리운동 프로그램을 회기 당 40분, 총 16회 적용하였고, 2주 후 유지기 2회를 실시하였다. 김명순, 김길숙, 박찬화(2012)가 개발한 유아의 놀이성 평정척도 CPRS(Children's Playfulness Rating Scale)로 사전, 사후 검사를 통해 실험집단과 통제집단의 사전, 사후의 놀이성의 변화와 놀이성의 하위요인인 주도적 참여, 인지적 융통성, 즐거움의 표현, 자발적 몰입의 사전, 사후의 변화를 알아보았다. 그 결과, 심리운동 프로그램은 발달지체유아의 놀이성 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 놀이성의 하위요인인 주도적 참여, 인지적 융통성, 즐거움의 표현, 자발적 몰입에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 체험위주의 프로그램과 발달지체유아의 신체적 움직임 놀이를 선호하는 특성을 고려한 심리운동 프로그램은 발달지체유아의 내적인 동기와 자발성을 이끌어 내어‘놀이를 할 수 있는 잠재적인 힘이며, 놀이의 질적 특성’인 놀이성에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the effect of psychomotor program on playfulness of young children with developmental delay. For this study, psychomotor program, which is a mediation tool. was applied to the 14 young children with developmental delay who are in the special child care center for the disabled, 40 minutes per session, 16 times in total. And a maintenance period of 2 weeks was performed. Through pre and post test by using the Children's Playfulness Rating Scale (CPRS) developed by Kim Myung-sun, Kim Kil-sook and Park Chan-hwa(2012), the researcher looked at the change of pre and post playfulness of experimental group and control group, and pre and post change of leading participation, cognitive flexibility, expression of joy voluntary full immersion that are sub-factors of playfulness. The results of this research are as follows:
First, as a result of analysis of playfulness of experimental group and control group before and after the psychomotor program, the psychomotor program appeared to have a positive effect on the playfulness of the young children, from the playfulness of experimental group young children was seen as improved.
Second, as a result of analysis of sub-factors of playfulness of experimental group and control group before and after the psychomotor program, the psychomotor program appeared to have a positive effect on sub-factors of playfulness of young children with developmental delay, from the sub-factors of playfulness of experimental group young children were seen as improved in four factors, that is, leading participation, cognitive flexibility, expression of joy voluntary full immersion.
In conclusion, psychomotor program that takes into consideration an experience-oriented program and the characteristics that favor physical movement play of young children with developmental delay is potential power to play by deriving inner motivation and spontaneity of young children with developmental delay, and it suggests to have a positive effect on the playfulness which is qualitative characteristics of play.
Ⅰ. 서 론

Ⅱ. 연구방법 및 절차

Ⅲ. 연구결과

Ⅳ. 논의 및 결론

참고문헌

첨부파일

본문


한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
554
어제
640
최대
1,112
전체
383,373