학술지 검색

학술지 검색
대학생의 개인특성과 교육환경특성이 중도탈락의도에 미치는 영향
한독심리운동학회
한독심리운동학회
심리운동연구
101-116
송호준
2024
10
1
중도탈락의도, 교육환경특성, 중도탈락방지
본 연구는 대학생의 개인특성과 교육환경특성이 중도탈락 의도에 미치는 영향을 살펴보기 위한 연구로 P 대학교의 사례를 통하여 현재 대두되고 있는 중도탈락 감소를 위한 대안을 모색하기 위한 목적이다. 본 연구를 위하여 중도탈락 의도와 만족도에 관한 설문을 개발하고 총 203부의 설문지를 대상으로 SPSS를 활용하여 빈도, 상관분석, 이항로지스틱분석을 통한 중도탈락의도에 미치는 영향을 분석하였다. 연구결과 첫째, 개인특성에서 중도탈락 의도 차이를 보였는데 여성이 중도탈락의도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교육환경특성이 중도탈락에 미치는 영향으로 교육환경특성의 하위요인인 교수학업환경, 비교과활동환경, 대학활동환경 모든 영역에서 중도탈락의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 개인특성과 교육환경특성이 중도탈락 의도에 미치는 영향에서는 개인특성요인에서는 성별과 거주지역이, 교육환경요인에서는 비교과활동과 교육환경특성에서 통계적으로 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통하여 교수학업환경뿐만 아니라 비교과 프로그램 개발을 통한 교육만족도 향상과 중도탈락감소를 위한 노력이 필요하다고 제언할 수 있다.
This study is designed to examine the impact of university students' individual characteristics and educational environment characteristics on their intention to drop out. The purpose of this study is to find alternatives to reduce dropout, which are currently emerging through the case of P University. For this study, a questionnaire regarding dropout intention and satisfaction was developed. A total of 203 questionnaires were used to analyze the impact on dropout intention through frequency, correlation analysis, and binary logistic regression analysis using SPSS. As a result of the study, firstly, there was a difference in the intention to drop out in terms of personal characteristics, and it was found that women had a higher intention to drop out. Second, due to the influence of educational environment characteristics on dropout, it was found that all sub-factors of educational environment characteristics, such as teaching/study environment, extracurricular activity environment, and university activity environment, affected dropout intention. Third, in terms of the impact of personal characteristics and educational environment characteristics on the intention to drop out, gender and residential area were found to have a statistically significant influence on the intention as personal characteristic factors, and extracurricular activities and educational environment characteristics were found to have a statistically significant influence on the intention as educational factors. Through these results, it can be suggested that efforts are needed to improve educational satisfaction and reduce dropout through the development of non-curricular programs as well as the teaching and academic environment.
Ⅰ. 서 론

Ⅱ. 연구방법

Ⅲ. 연구결과

Ⅳ. 논의 및 결론

한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
568
어제
625
최대
1,112
전체
380,054