학술지 검색

학술지 검색
통합교육을 위한 누리과정 기반 심리운동 활동 개발
한독심리운동학회
한독심리운동학회
심리운동연구
119-135
전지수
2022
8
1
심리운동, 장애유아, 통합교육, 프로그램 개발
본 연구는 장애유아 통합교육의 성공을 위해 누리과정 기반 심리운동 활동을 개발하는데 목 적이 있다. 이를 위해 통합교육의 필수 요소 도출과 누리과정의 영역 및 내용을 분석하고 심리 운동 활동을 선정하였다. 선정된 심리운동 활동은 내용타당도를 검증하였고, 그 결과 각 회기당 20분으로 구성된 5회기의 심리운동 활동이 도출되었다. 도출된 심리운동 활동은 비장애유아와의 관계형성, 구성원으로서의 수용, 사회적 기술, 자기결정 능력을 증진하여 사회적 통합을 지원하 고 누리과정을 기반으로 하여 학문적 통합을 지원하여 통합교육의 실현을 가능하게 한다. 본 연 구 결과를 토대로 누리과정 기반 심리운동 활동이 장애유아뿐 아니라 현장에서 또래 유아와의 적응에 어려움이 있는 비장애유아에게도 유의미한 방안으로 사용될 것이라 기대한다.
The purpose of this study is to develop Psychomotorik activities based on the Nuri-curriculum for the success of inclusive education for children with disabilities. To this end, the essential elements of inclusive education were derived, the areas and contents of the Nuri-curriculum were analyzed, and
Psychomotorik activities were selected. The content validity of the selected
Psychomotorik activities was verified, and as a result, 5 sessions of
Psychomotorik activity consisting of 20 minutes for each session were derived. The derived Psychomotorik activity supports social integration by enhancing relationships with non-disabled children, acceptance as members, social skills, and self-determination ability, and supports academic integration based on the Nuri-curriculum, enabling the realization of inclusive education. Based on the results of this study, it is expected that the Nuri-curriculum based Psychomotorik activity will be used as a meaningful method not only for children with disabilities but also for non-disabled infants who have difficulty adapting to their peers in the field.
Ⅰ. 서론

Ⅱ. 통합교육을 위한 심리운동 활동 개발의 이론적 기초

Ⅲ. 누리과정 기반 심리운동 활동 개발

Ⅳ. 결론

첨부파일

본문


한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
763
어제
695
최대
1,112
전체
386,618