첨부파일
- 전지수-통합교육을 위한 누리과정 기반 심리운동 활동 개발.pdf (355.4K) 18회 다운로드 DATE : 2022-05-04 19:05:33
통합교육을 위한 누리과정 기반 심리운동 활동 개발 | |
한독심리운동학회 | |
한독심리운동학회 | |
심리운동연구 | |
119-135 | |
전지수 | |
2022 | |
8 | |
1 | |
심리운동, 장애유아, 통합교육, 프로그램 개발 |
본 연구는 장애유아 통합교육의 성공을 위해 누리과정 기반 심리운동 활동을 개발하는데 목 적이 있다. 이를 위해 통합교육의 필수 요소 도출과 누리과정의 영역 및 내용을 분석하고 심리 운동 활동을 선정하였다. 선정된 심리운동 활동은 내용타당도를 검증하였고, 그 결과 각 회기당 20분으로 구성된 5회기의 심리운동 활동이 도출되었다. 도출된 심리운동 활동은 비장애유아와의 관계형성, 구성원으로서의 수용, 사회적 기술, 자기결정 능력을 증진하여 사회적 통합을 지원하 고 누리과정을 기반으로 하여 학문적 통합을 지원하여 통합교육의 실현을 가능하게 한다. 본 연 구 결과를 토대로 누리과정 기반 심리운동 활동이 장애유아뿐 아니라 현장에서 또래 유아와의 적응에 어려움이 있는 비장애유아에게도 유의미한 방안으로 사용될 것이라 기대한다.
|
The purpose of this study is to develop Psychomotorik activities based on the Nuri-curriculum for the success of inclusive education for children with disabilities. To this end, the essential elements of inclusive education were derived, the areas and contents of the Nuri-curriculum were analyzed, and Psychomotorik activities were selected. The content validity of the selected Psychomotorik activities was verified, and as a result, 5 sessions of Psychomotorik activity consisting of 20 minutes for each session were derived. The derived Psychomotorik activity supports social integration by enhancing relationships with non-disabled children, acceptance as members, social skills, and self-determination ability, and supports academic integration based on the Nuri-curriculum, enabling the realization of inclusive education. Based on the results of this study, it is expected that the Nuri-curriculum based Psychomotorik activity will be used as a meaningful method not only for children with disabilities but also for non-disabled infants who have difficulty adapting to their peers in the field. |
Ⅰ. 서론 Ⅱ. 통합교육을 위한 심리운동 활동 개발의 이론적 기초 Ⅲ. 누리과정 기반 심리운동 활동 개발 Ⅳ. 결론 |