학술지 검색

학술지 검색
심리운동프로그램이 고학년 초등학생의 자기효능감에 미치는 효과
한독심리운동학회
한독심리운동학회
심리운동연구
117-140
어수지
2021
7
3
신체경험, 물질경험, 사회경험, 학업적 어려움, 관계적 어려움
이 연구의 목적은 심리운동 활동이 학업적, 관계적 부분에 어려움이 있는 고학년 초등학생 의 자기효능감에 효과가 있는지 알아보는 것이다. 연구의 대상은 경기도 P시에 소재한 초등학 교 재학 중인 4, 5, 6학년 남자학생 12명이다. 실험집단 6명은 심리운동 프로그램 16회기에 참 여했으며 비교집단 6명은 실험에 참여하지 않았다. 연구의 효과를 검정하기 위하여 대상자 12 명 모두 프로그램 사전·사후로 자기효능감검사를 실시하였다. 이때 연구의 자료를 분석하기 위해 비모수 통계법인 Wilcoxon 부호순위검정을 실시하고, 실험집단 6명의 주호소 문제에 대 한 개인적 변화를 회기기록과 사전·사후 학생 및 보호자 상담을 통해 확인하였다.
연구 결과 첫째, 심리운동 활동은 학업적, 관계적 부분에 어려움이 있는 고학년 초등학생의 자기효능감 향상에 효과적이었다. 둘째, 심리운동 활동이 자기효능감의 하위영역 가운데 자기 조절효능감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 심리운동 활동은 고학년 초등 학생의 학업적, 관계적 어려움에 긍정적인 변화가 확인되었다.
The purpose of this study is to examine whether psychomotor activity is effective on the self-efficacy of high-grade elementary school students who have difficulties in academic and relational areas. The subjects of this study were 12 male students in grades 4, 5, and 6 attending elementary schools located in P-city, Gyeonggi-do. Six people in the experimental group participated in the 16th session of the psychomotor program, and six people in the comparison group did not participate in the experiment. To test the effect of the study, all 12 subjects were tested for self-efficacy before and after the program. At this time, in order to analyze the data of the study, Wilcoxon signed rank test, a non-parametric statistical method, was conducted, and individual changes in the home address problem of the six experimental group were confirmed through session records and pre/post counseling with students and guardians.
Results First, psychomotor activity was effective in improving the self-efficacy of upper-grade elementary school students who had difficulties in academic and relational areas. Second, psychomotor activity was found to have a significant effect on self-regulation efficacy among the sub-domains of self-efficacy. Third, in psychomotor activity, positive changes were confirmed in the academic and relational difficulties of upper elementary school students.
Ⅰ. 서론

Ⅱ. 이론적 배경

Ⅲ. 연구 방법

Ⅳ. 연구 결과

Ⅴ. 결론 및 제언

첨부파일

본문


한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
705
어제
695
최대
1,112
전체
386,560