학술지 검색

학술지 검색
심리운동이 ADHD 성향의 아동들의 실행기능에 미치는 효과
한독심리운동학회
한독심리운동학회
심리운동연구
17-43
강규훈, 김승희
2021
7
2
ADHD, 심리운동, 실행기능, 주의력, 자기통제력
ADHD 아동들은 전두엽의 기능 중 하나인 실행기능에 문제를 보이고 있어 충동성과 과잉행 동, 순차적인 정보처리 기능과 지각능력, 주의력, 자기조절, 자기통제 등 다양한 실행기능에서 의 어려움을 보이는 것으로 알려져 있다. 이 연구에서는 심리운동 활동이 ADHD 아동의 실행 기능을 향상시키는 중재방법으로 사용될 수 있는지를 알아보기 위하여, 넓은 범위의 실행기능 을 측정하는 데 사용되는 스트룹 검사와 아동 색 선로 검사를 사용해 심리운동 활동 전후에 아동의 주의력과 자기통제력을 측정하였다. 이 연구의 결과로, 스트룹 검사와 아동 색 선로 검사 모두에서 심리운동 활동이 ADHD 아동의 실행기능을 향상시키는 것으로 나타났다. 이러 한 결과는 앞으로 심리운동 활동을 ADHD 아동의 실행기능을 향상시키기 위한 중재방법으로 더욱 광범위하게 사용할 수 있는 가능성을 보여준다.
It is known that children with ADHD show problems with executive function, one of the functions of the frontal lobe, and thus show difficulties in various executive functions such as impulsivity and hyperactivity, sequential information processing and perception, attention, self-regulation, and self-control. In this study, in order to find out whether psychomotorik activity can be used as an intervention method to improve the executive function of children with ADHD, psychomotorik activity was performed using the Stroop test and the child color line test, which are used to measure a wide range of executive functions. The children's attention and self-control were measured before and after. As a result of this study, it was found that psychomotorik activity improved the executive function of children with ADHD in both the Stroop test and the child color line test. These results show the possibility of using psychomotorik activity more widely as an intervention method to improve the executive function of children with ADHD inthe future.
Ⅰ. 서론

Ⅱ. 연구방법

Ⅲ. 연구결과

Ⅳ. 결론 및 제언

한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
576
어제
772
최대
1,112
전체
387,203