학술지 검색

학술지 검색
음악줄넘기 운동이 지적장애 고등학생의 문제행동에 미치는 영향
한독심리운동학회
.
심리운동연구
19-38 Page
박수진·김정연
2015
1
2
음악줄넘기, 문제행동, 지적장애
본 연구는 음악줄넘기 운동 프로그램이 일반 고등학교에 통합된 지적장애 학생들의 공격성, 비행, 충동성과 같은 외현화 문제행동과 소극적 행동, 불안, 우울 등의 위축된 행동과 같은 내재화 문제행동에 미치는 효과를 밝히려는 실험연구이다. 이 연구의 참여자는 인천광역시의 A고등학교의 특수학급에 재학 중인 학생들 중 특수학급 담당교사, 일반학급 담당교사가 외현화 문제행동과 내재화 문제행동을 나타낸다고 의뢰된 학생 4명을 대상으로 선정하였다. 중재 프로그램의 구성은 음악줄넘기 지도자 자격증을 가지고 있는 연구자가 음악줄넘기 운동 프로그램을 체육교사들의 검증과 재구성을 통해 15회기로 구성하였다. 이 프로그램을 바탕으로 반전설계를 적용해 25회기의 실험을 구성하였으며, 문제행동 발생 빈도를 측정하여 결과를 산출했다. 이 실험을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악줄넘기 운동은 지적장애 학생의 외현화 문제행동을 감소시키는데 효과적이다. 둘째, 음악줄넘기 운동은 지적장애 학생의 내재화 문제행동을 감소시키는데 긍정적인 영향을 준다. 따라서 본 논문을 통해 음악줄넘기 운동 프로그램은 외현화 문제행동을 감소시키는데 단기간의 중재만으로도 효과적으로 나타났으며, 내재화 문제행동에도 긍정적인 영향을 미치지만 지속적인 연구가 필요하다는 결론을 얻을 수 있었다.
The purpose of this study is to reveal the effects of ‘Music Jump Rope' to the problem behavior in both external behavior problems such as aggression, juvenile delinquency, impulsiveness and internal behavior problems like passive behavior, anxiety, depression. The participants of this study are 4 high school students with Intellectual Disabilities. They were selected by special education teachers and non special education teachers who made their decision based on the student’s external and internal behavior problems. Music Jump Rope Exercise Program was designed by a researcher, licensed in Music Jump Rope; which was also verified and restructured by Physical Education teachers. For this group of students 15 sets of the exercise will be conducted. This study will use a reversal design, and a total of 25 sets will be conducted, in which the frequency of behavior problems will be calculated. The final conclusion of this experiment is as follows: 1) Music Jump Rope exercise successfully helps intellectually disabled students with decreasing their external behavior problems. 2) Music Jump Rope Exercise Program also had positive effects on decreasing the internal problematic behavior of intellectually disabled students. In conclusion, Music Jump Rope Exercise can possibly influence students who have external behavior problems to behave positively within a short period of time after starting the exercise program; students with internal behavior problems also showed improvements after taking part in the program. Though there were improvements conclusive results will not be possible until a longer study is conducted.
Ⅰ. 서 론

Ⅱ. 연구방법

Ⅲ. 연구결과

Ⅳ. 논의 및 결론

첨부파일

본문


한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
140
어제
640
최대
1,112
전체
382,959