학술지 검색

학술지 검색
배드민턴 운동프로그램이 지적장애 아동의 신체구성 및 기초체력에 미치는 영향
한독심리운동학회
.
심리운동연구
105-128 Page
오해미ㆍ조홍관ㆍ송신영ㆍ최규전ㆍ고옥선ㆍ양은숙ㆍ정성희
2015
1
1
지적장애, 신체구성, 기초체력
본 연구의 대상자는 D지역 특수학교에 재학 중인 8∼13세의 지적장애학생 14명으로 장애 등급은 2∼3급이었다. 대상자는 실험군과 대조군에 각각 7명씩 배치하였다.  실험처치는 12주간 주2회로 진행 되었으며, 1회 60분 동안 준비운동(10분), 본운동(40분), 정리운동(10분)으로 나누어서 배드민턴 운동프로그램을 실시하였으며, 신체구성과 기초체력 결과에 대한 변화를 분석하였다. 자료처리는 각 집단 별 측정시기 간, 측정시기별 집단 간 평균차이 검증은 반복측정분산분석을 이용하였으며, 각 항목별 통계적 유의수준은 .05 수준으로 설정하였다. 다음은 주요한 연구 결과들이다.  첫째, 신체구성에서 체지방량과 체지방률은 시기와 집단 간의 교호작용에 의해 유의한 차이가 나타났으며, 운동 전·후 실험군은 체지방률, 제지방량에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.05).  둘째, 기초체력에서 근력, 근지구력, 유연성, 평형성, 순발력은 시기와 집단 간의 교호작용에 의해 유의한 차이가 나타났으며, 운동 전·후 실험군은 근력, 근지구력, 유연성, 평형성, 순발력 모두 증가하여 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.05).  결론적으로 지적장애 학생을 대상으로 12주 동안 배드민턴 운동프로그램을 실시한 결과, 신체구성 및 기초체력에 모두 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났다.
For research subjects, this study was aimed at 14 students who were aged 8~13 attending special education schools in the D region and had been assessed as being level 2~3 intellectual disability. These were divided into 7 research subjects in an experimental group and 7 research subjects in a comparison group.
The experimental treatment was conducted twice a week for 12 weeks, and a badminton exercise program was performed that was made up of a warm-up exercise (10 minutes), main exercise (40 minutes), and a warm-down exercise (10 minutes). Then, an analysis was carried out of any change in variables for the results of body composition and basic physical strength.
Regarding data processing, the verification of any difference in the mean between measuring periods for each group and between groups by measurement period used repeated measures ANOVA, and the statistical significance level by each item was set at the 0.05 level. The following are the main research results. First, concerning body composition, there was a significant difference in body fat amount and body fat percentage by reciprocal action between periods and between groups. Also, regarding the experimental group before and after exercise, there was a significant difference in body fat percentage and body fat amount. Second, in relation to basic physical strength, there was a significant difference in muscular strength, muscular endurance, flexibility, balance, and agility by reciprocal action between periods and between groups. Concerning the experimental group before and after exercise, there was a significant difference in muscular strength, muscular endurance, flexibility, balance, and agility with all of them increasing. In conclusion, as a result of performing a badminton exercise program for 12 weeks aimed at students with intellectual disability, there was a positive effect on the students both in terms of physical composition and basic physical strength.
Ⅰ. 서론

Ⅱ. 연구 방법

Ⅲ. 연구 결과

Ⅳ. 논 의

Ⅴ. 결론

참고문헌

첨부파일

본문


한독심리운동학회 소개  |  개인정보취급방침  |  이용약관 상단으로
전라북도 완주군 삼례읍 삼례로 443 우석대학교 한방재활센터 인지과학연구소   |   Tel : 063-290-1764   |   Fax : 063-291-5313   |  

Copyright © 2005. MOTOLOGIE.CO.KR. All rights reserved.

접속자집계

오늘
314
어제
683
최대
1,112
전체
381,787